Bali

31 juli 2016 - Bali, Indonesië

He hallooooo allemaal!

Ik ben in Bali zoals jullie wel weten en ik heb in 2 weken echt giga veel gezien van dit prachtige eiland! Ook ben ik naar de Gili islands geweest en naar Lombok!

Na de vlucht van Sydney naar Bali kwamen Samantha( vriendinnetje uit Sydney) en ik aan in het Eden hotel! We werden echt als prinsesje onthaald want onze koffers worden uit onze handen genomen en op zo'n leuk karretje gezet... Even de naam vergeten...
Onze kamer was erg relaxed en ik sliep voor t eerst weer in een proper bed! Na 5.5 maand in hostels te hebben geslapen was dat echt heerlijk! Ook stond er een heerlijke welkomstcocktail voor ons klaar en kon het relaxen bij het zwembad lekker beginnen! In de middag zijn we uren lang door Kuta gaan lopen, alles bekeken en lekker Indonesisch gegeten! Yum!

Het eerste wat ons echt opviel is dat er echt overal taxi's en scooters zijn en iedereen spreekt je aan! 'He darling, he beautiful girl, where are you going darling, taxi(taksi) ?' In het begin werden we er een beetje door overrompeld maar uiteindelijk wen je er wel aan! En letterlijk iedereen probeert je wat te verkopen!
En ook overal waar je kijkt zie je kleine tempels in winkels/ restaurants/ hotels waar mensen offers brengen die de business goed moeten doen. Ze geloven hier erg in karma, dat staat ook echt overal  centraal. Als je aardig bent tegen de mensen hier, zijn ze ook allemaal aardig tegen jou.

In de avond zijn Sammi en ik naar skygarden gegaan, dat is een grote club waar je van 5-9 voor 100.000 rupiah aka 7 euro onbeperkt kunt eten en drinken. De drankjes waren zo sterk dat we eigenlijk niets hebben gedronken omdat het gewoon echt niet lekker was. Jaja verstandige wij haha!

De volgende dag was het tijd om aan de Tour te beginnen, we gingen de 8-daagse Wanderlands tour doen. We hadden in de avond een welkomstdiner met z'n allen en gingen we een avondje stappen! Echt een super leuke groep van 20 internationale mensen!

Tijdens de Tour hebben we zoveel activiteiten gedaan, we hebben 2 prachtige tempels bezocht. Tanah Lot tempel en de Uluwatu tempel. In beide tempels werden we gezegend met een Balinees ritueel: rijst op je voorhoofd, bloem achter je oor en water op je haar. Erg interessant vond ik dat!

We hebben ook prachtige sunsets gezien bij La Plancha beach, dreamlands beach en Padang Padang beach! Ik houd echt van sunsets!! Seminyak heeft echt super leuke plekken om lekker te relaxen!

Ook heb ik surflessen genomen, erg zwaar in het begin maar echt super leuk!!
Check the photos! :)

Op dag 4 gingen we naar Ubud, daar hebben we een gigantische waterval bezocht! En in de waterval gezwommen! Heel leuk!
Alleen het enige puntje was, dat je enorm veel treden naar beneden moet nemen om naar de waterval te komen.. Dus je moet ook weer heel veel treden omhoog om bij de straat te komen. Dat is best zwaar als het 35 graden is haha... Maar het was het meer dan waard! Toen was het tijd voor de monkey forest, ik heb nog nooit in het wild zoveel apen bij elkaar gezien. Meer dan 20 verschillende soorten apen, van klein van groot, alle soorten en maten! Heel schattig maar ook best eng. Ze probeerden letterlijk alles van je af te pakken en ze dronken uit je waterflesje. Brillen/petten/tassen/ sieraden waren niet veilig daar! Maar toch kon ik t niet laten om ze te voeren en er klommen apen op mijn schouders en op mijn hoofd! Haha (foto's)

De volgende dag was voor mij de meest bijzondere dag. In de ochtend gingen we naar een Balinese basisschool met kinderen van 3 tot 14 ongeveer. We gingen ze Engelse les geven, liedjes met ze zingen en spelletjes met ze doen. Dat raakte me echt enorm, ik vond het zo indrukwekkend om te zien hoe die kinderen leren. Ze kunnen op zo'n jonge leeftijd al zo goed Engels omdat ze moeten. Hier draait alles om genoeg geld verdienen om te kunnen eten, daarvoor leren de kinderen dat. Ik vond het bijzonder maar tevens ook echt heel zielig.
Toch zie je ook erg het verschil tussen het onderwijs hier en het onderwijs in Nederland, het opent echt je ogen en het maakt je dankbaar voor hetgeen wat wij eigenlijk allemaal hebben! Bijzondere ervaring.

Daarna was het tijd voor de koffieplantage, aangezien ik erg into de koffie ben door mijn werk vond ik het erg leuk om dit te zien. We zagen het hele proces van boon tot koffie. En ook mochten we een kijkje nemen bij de duurste koffie van de wereld, de kopi luwak. Die koffie wordt geproduceerd door katten. De luwak katten eten de bonen, poepen het uit en daardoor wordt er een bepaalde smaak aan de koffie toegevoegd. Het is niet zo dat de koffieboon letterlijk in aanraking in geweest met de poep van de kat doordat er een velletje van de boon wordt verwijderd. Om een lang verhaal kort te maken, we gingen bij die plantage diverse soorten koffietjes en thee proberen en je kon ook kiezen tegen een betaling om de kopi luwak te proeven. Dat wilde ik natuurlijk proberen, terwijl ik niet echt van koffie houd was het eigenlijk best lekker!
Tussen de middag gingen we lunchen met een mooi view over de 3 vulkanen van Bali!

Als laatste van deze bijzondere dag gingen we naar de Tarangan Rijstvelden in Ubud! Echt prachtig om te zien, het is gewoon heel mooi om te zien! Check de foto's om te zien wat ik bedoel!

De volgende dag was het dan eindelijk tijd voor de Gili Islands, wat was ik excited! Ik wilde hier zo graag naar toe! We gingen met de Ferry van ubud naar Gili. Op het moment dat je de 3 gili islands ziet, weet je... I'm in paradise! Het water is zo helder rn overal palmbomen! Echt prachtig!
Alleen het grote nadeel was, toen ik het eiland op liep voelde ik me echt heel slecht. Ik heb heel de middag en avond in bed gelegen met een zonnesteek. Ik weet nu hoe het voelt, dat gun je niemand. Ik was zo teleurgesteld, ik kon niets en iedereen was op pad om het eiland te verkennen.

De volgende dag moest ik dat natuurlijk inhalen, ook al voelde ik me eigenlijk nog steeds slecht. Ik moest Gili T zien. We gingen de hele dag op een boot langs de Gili Islands, snorkelen in Gili Air, Gili Meno en bij Lombok. We gingen lunchen in Lombok en diner op Gili Air. Tijdens het snorkelen hebben we prachtige vissen en schildpadden gezien! In de avond hebben ik en sammi een fiets gehuurd zodat ik toch nog Gili T kon zien en natuurlijk de meest toeristische foto evert kon maken bij The Swing in het water!
Dit was tevens de laatste dag van de Tour helaas!
Als iemand van plan is een Tour te doen door Indonesië/Thailand/Australië of ergens anders, ik raak Wanderlands echt aan want ze regelen alles perfect en je ziet/doet alles wat je moet doen als je ergens bent! Super tof!

De volgende dag was het tijd om weer terug te gaan naar het vaste land en zijn we met een klein groepje van de Tour terug gegaan naar Kuta en Seminyak om nog even te relaxen samen!
Toen was het helaas tijd om afscheid te nemen van Sammi, erg moeilijk weer omdat ze toch iemand is waarmee ik heel veel tijd in Sydney heb doorgebracht.

De laatste dagen in Bali was ik alleen, heerlijk relaxed en genieten van mijn plan. Helaas is het ietsjes anders gelopen omdat ik in een hostel sliep waar bed bugs waren. En ik kreeg last van een allergische reactie dus ik zat helemaal onder de rode bulten/vlekken en werd helemaal gek van de jeuk. Dus met wat medicijnen heb ik toch de laatste dagen nog kunnen genieten maar wel anders dan ik anders zou doen.

Maar echt wat Bali prachtig! Ik ben echt heel blij met alles wat ik heb gedaan/ gezien in de laatste 2 weken. Vandaag is de dag dat ik weer terug vlieg naar huis.
Het ging echt heeeel snel voorbij de laatste 6 maanden! Het was echt geweldig en ik zou dit nooit vergeten!

En de quote:
'Travelling is the only thing you buy, that makes you richer', is echt 1000% waar! Ik heb mezelf echt leren kennen maar ook de wereld! Van mijn Bucket list is echt heel veel uitgekomen maar eigenlijk is die ook weer verdubbeld. Ik heb weer zoveel plannen en ik wil echt zoveel mogelijk van de wereld zien!

Maar na 10 vluchten, 23 hostels, 3 hotels in 5.5 maand Australie en 2.5 week Bali is het nu toch wel weer tijd om naar huis te gaan! Ik heb echt zin om iedereen weer te zien! Ik ben echt dankbaar voor alles!

I'm coming homeeeeee:)
Zie jullie in iets meer dan 24 uur peeps!
Zin in!

Oh sorry, de foto's uploaden hier in t hotel helaas niet! Ze komen iets later online; in probeer het zo op t vliegveld ook nog eventjes!

Veel liefs Elise xxxxx

Wat een ervaring
    Wat verheugen wij ons op morgenvroeg 8 uur XXX
  2. Joyce:
    31 juli 2016
    Super leuk om te lezen...wij wensen je een goeie vlucht en tot snel xx
  3. Oma kleinsman:
    31 juli 2016
    Lieverd wat een mooi verslag weer, en wat een belevenissen die je nooit meer vergeet, dank jewel voor je mooie reisverslagen we hebben er van genoten en we zijn heel trots op je meisje, we zien je morgen weer , we verheugen ons daar op. Xx van opa en mij.
  4. Lisette Dijk:
    Daar sta je dan
    Je vindt je sleutels op de tast
    Je wacht nog even
    En geniet van dit moment
    De deur staat open
    En de geur omarmt je zacht
    En jij bent weer thuis

Lieverd! Welkom thuis en ik zie je over een weekje!
  5. Judith:
    31 juli 2016
    Wat een rijkdom Elise! Een reis die je een rijker mens heeft gemaakt. Wat een belevenissen. En wat zijn we blij dat je onderweg bent! Tot morgen mooierd. XOXO