Melbourne!

13 april 2016 - Melbourne, Australië

Heeeee mates, how ya doing today? (zoals ze hier zeggen)

Jaaa weer een nieuw verslag, ik vond het leuk om hierover een apart verslagje te doen dus dit hele verslag gaat over de prachtige stad Melbourne!

Ik vloog maandagmiddag om 4 uur naar Melbourne waar ik om 6 uur aankwam, het duurde allemaal wat langer dan verwacht dus ik was uiteindelijk pas om half 9 in het hostel. Ik nam de Skybus vanaf de airport naar Southern Cross station en vanuit daar moest ik maar zoeken hoe ik het makkelijkste bij het hostel kwam. Uiteindelijk heb ik er een uur over gedaan omdat mijn ‘geweldige’ routeplan skill me weer in de steek liet. Ik sliep in het Urban Central Accommodation hostel in Melbourne, een aanrader van mijn collega’s van de Traveldesk in Sydney. Echt een prima hostel, schoon en het belangrijkste netjes. Alleen een beetje ver buiten de stad om in je eentje s ’avonds op pad te gaan.

Dat heb ik dus de eerste avond niet echt gedaan, wel heb ik de buurt een beetje verkend en was ik opzoek naar wat te eten aangezien ik de hele middag nog niets gegeten had. Ik hoorde dat er niet zo heel veel mogelijkheden waren zonder ver te lopen dus uiteindelijk werd het de Mac Donalds… :(

De volgende ochtend had ik de wekker gezet om 7 uur zodat ik echt de hele dag de tijd zou hebben om Melbourne te ontdekken, want ik baalde toch wel een beetje van de avond ervoor. Verloren avond was het. Om 8 uur zat ik aan het gratis ontbijt: cornflakes met melk en toast met Vegemite. Haha echt Australisch dus… (bah) maar was wel lachen om te zien vond ik.

In de ochtend heb ik vooral heel veel gelopen, alles bekeken en de bezienswaardigheden gedaan.
Zo ben ik naar:
Flinders Street Station geweest wat erg bekend staat in Australie, het schijnt het mooiste en oudste station te zijn van Australië. Het was ook echt wel indrukwekkend vond ik! Het station grenst aan Federation Square, wat sinds kort helemaal is opgeknapt met kleurrijke gebouwen en musea. Fotoooo’s!

Hosier Lane: Een klein buurtje waarin letterlijk alles onder de graffiti zit, ik vond het echt heeel gaaf om te zien. Het creëerde echt een toffe en kleurrijke sfeer.  Alle kunstwerken zijn gemaakt door diverse kunstenaars die de stad samen een beetje wilde opfleuren, van prullenbakken/muren/auto’s tot slingers door de straten. Erg indrukwekkend!

Daarnaast zijn ook de trams in de stad versierd met allerlei kleurtjes en figuurtjes, het geeft de stad echt wat extra’s vind ik. In Melbourne heb je in het Central Business District, wat eigenlijk het inner centrum is, gratis trams voor iedereen,  En er rijdt een City Circle Tram rond die meer dan 75 jaar is, deze tram is een gratis attractie voor toeristen die rondjes rijdt door de stad en er wordt dan informatie omgeroepen over de stad en de bezienswaardigheden. Hier heb ik ook gebruik van gemaakt, het is toch leuk om meer over bepaalde dingen te weten te komen als je er loopt. Tevens kom je allerlei andere bezienswaardigheden tegen waar je eigenlijk ook wel even een kijkje wilt nemen. De tram is hop on, hop off dus je kunt bij elk stop uitstappen.

St. Patrick’s Cathedral: De prachtigste kerk die ik in mijn leven heb gezien! Wauw! Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet erg veel waarde hecht aan kerken maar toch geeft het een goed gevoel wanneer je naar binnen loopt. Natuurlijk heb ik een kaarsje aangestoken voor iedereen, dat deden we vroeger al met papa en altijd wanneer ik in een kerk zit moet ik een kaarsje aansteken voor iedereen om mij heen. Kijk de foto’s!

In de middag ben ik richting Docklands gegaan, naar de Victoria Harbour. Erg leuk om te zien alleen het regende echt keihard dus heb ik er helaas niet heel veel gezien. Wel heb ik er heerlijk geluncht met mijn favoriete lunch: toast met avocado en een cappuccino! Jummieeee!

Aan het eind van de middag ben ik naar The Queen Victoria Market geweest. Het is een giga markt waar je ook letterlijk alles kunt vinden, de markt in opgedeeld in diverse afdelingen. Van vlees/vis/souvenirs tot een soort van Foodhallen. En een aparte organics market waar je groente en fruit en organische producten zoals kokosolie etc kon vinden. Vind ik leuuuukJ  Helaas kon ik van de Coconut kraam niets meenemen aangezien ik alleen met handbagage vloog en dat dus niet allowed (ik heb echt 10 minuten nagedacht over het Nederlandse woord hiervan, weet het nog steeds niet hahaha…) is. Jullie weten vast wat ik bedoel :P

Ook ben ik naar ChinaTown geweest en heb ik verder heerlijk gewandeld. Ook heb ik een beetje geshopt bij de Zara, ik vond dat ik mezelf wel even wat mocht gunnen… soms haha…..
Toen was het wel weer tijd om naar huis te gaan aangezien ik echt bijna 30 km had gewandeld en ik was kapot van alles bekijken etc! Erg leuke dag gehad dus!

De volgende dag had ik ingepland voor 2 buitenwijken van Melbourne: St Kilda en Brighton.
Het zijn 2 strandwijkjes, ik had geluk want het was heerlijk weer.

St Kilda: Leuk stadje en een prachtig lang strand! Ook hebben ze daar Luna Park, dat is een groot pretpark aan het strand waar eigenlijk Australië ook bekend om staat. In Sydney heb je er ook 1 maar daar ben ik nog niet geweest! Gaan we waarschijnlijk volgende week doen dus dan vertel ik jullie er meer over! J In St Kilda heb je een giga pier, met aan het einde een heel schattig pandje met uitzicht waar je u tegen zegt. Je ziet de prachtige skyline van Melbourne op de achtergrond!

Brighton beach: Brighton ligt een stukje verder van St Kilda en het is eigenlijk een luxe plaatsje. Alles is er ook een heel stuk duurder dan Melbourne en St Kilda! Een cappuccino 10 dollar dus ongeveer €7,-. Maar het staat vooral bekend om the Brighton bathing boxes die te zien zijn langs de kust in de prachtigste kleuren. Sommige zijn geschilderd in de vlagkleuren van een land en sommige met koala’s/kangaroos er op. Echt gaaf om te zien vond ik! Natuurlijk sta ik daar ook mee op de foto haha!

Ik moest wel even wachten aan het alleen zijn, ik ben nog nooit in mijn leven alleen op vakantie geweest dus het was wel wennen. Ik vond het erg leuk om alleen op pad te gaan zodat je alles zelf kon beslissen etc maar toch vind ik het ook wel heel leuk om samen dingen te ontdekken!

Nu zit ik in het vliegveld en weetje, ik heb gewoon zin om weer naar Sydney te gaan! I love Sydney, heb er leuke vrienden en ik voel me er gewoon goed! En tevens heb ik er na bijna 3 maanden gewoon nog heel veel te ontdekken!

Nou dit was weer een heel verhaal, hopelijk vinden jullie het leuk om te lezen hihi!

Dikke kus van mij xxxxx

1. OMA VAN DEN BROEK:
    13 april 2016
    wat een super verhaal , leuk om te lezen wat je allemaal gezien hebt , eigenlijk zouden we het zelf moeten ervaren.

dikke kus van ons en oma
  2. Kleinsman:
    14 april 2016
    Dit verslag had ik of nog niet gehad of gemist ! Ik had er een vanaf het vleigveld kort en vandaar ook mijn reactie. Ja nu weer een leuk verslag met veel korte informatie , maar na
    veel loop werk. Leuk ook de foto's.
    Nog veel plezier zo ver van huis. kusjes Opa xxx
  3. Oma kleinsman:
    3 mei 2016
    Hoi elise hoe is het meisje ? , hier alles goed , ik wil even van je weten of mijn mails wel doorkomen bij jouw, laat het het even weten, we gaan in het weekend weer skypen hè , als het kan zaterdagmorgen want zondag ga ik met mama naar antoinet dat wordt weer gezellig doei doei schat tot ziens xxxx.
  4. Oma kleinsman:
    13 juni 2016
    De verliefde asperge.
    Ik lag te jou in hetzelfde bed,
    We sliepen wel rechtop,
    Jij stak er net wat bovenuit,
    Vandaar jouw blauwe kop.

Ik was stapel op jouw lange lijf,
    Dat mag je nu best weten,
    Ik vond jou echt een reuze-wijf,
    Gewoon om op te vreten.

Laatst droomde ik de hele nacht,
    Aan een stuk door van jou,
    Jij werd mijn bruid,mooi in het wit,
    Omdat ik van sleepasperges hou.

Plots werd mijn droom heel bruut verstoord,
    We werden allebij vermoord,
    We werden in een kist gelegd,
    En spoedig daarna gewassen,
    Mijn rug was krom,de jouwe recht,
    Jij werd dus eerste klasse,
    Ik heb jou daarna nooit meer gezien,

Weet je wat ik het gekke vind,
    Hervé's eigenlijk heel stom,
    Terwijl ons leven in de grond begint,
    Is dat bij de mens net andersom.

Xx oma